Skip to content

WhatsAppin käyttöesimerkkejä toimialoittain

WhatsAppin käyttöönotto on yrityksille helppoa ja nopeaa, mutta mihin ja miten WhatsAppia voi käyttää asiakaspalvelussa eri toimialoilla?
16.12.2021 Tuukka Heinonen

WhatsAppin käyttöönotto on yrityksille helppoa ja nopeaa, mutta mihin ja miten WhatsAppia voi käyttää asiakaspalvelussa eri toimialoilla? 

Tässä muutamia esimerkkejä, joiden avulla voit arvioida, mitä hyötyä WhatsAppista voisi olla, jos toimit jollain näistä alueista:

Energia

Kauppa 

Logistiikka

Pankki

Puhelin ja verkko

Yhdistykset

WhatsApp energiayhtiöissä

WhatsApp auttaa energia-alan valtavien sopimus-ja ilmoitusmäärien hallinnassa ja kyselyihin ja lisätietopyyntöihin vastaamisessa:

  • Lähetä asiakkaille tilauspäivitykset, muutosilmoitukset, ostokuitit, maksumuistutukset, ilmoitukset palvelun aktivoimisesta ja tiedotteet ongelmatilanteista tai palvelukatkoista. 
  • Vastaa tuotteiden saatavuustiedusteluihin, maksu- ja laskutuskyselyihin  sekä tuotteisiin tai palveluihin liittyviin kyselyihin. 
  • Ilmoita maksuviivästyksistä ja muistuta tapaamisista. 

WhatsApp kaupan alalla

Vähittäiskaupassa WhatsApp helpottaa asiakkaiden elämää tarjoamalla kuluttajille tutun kanavan, jonka kautta saa nopeasti palvelua ja vastauksia kysymyksiin:

  • Lähetä ilmoituksia palautuksista ja tuotteiden saatavuudesta
  • Toimita asiakkaille lisätietoja tuotteista tai palveluista
  • Vastaa maksuja ja laskutusta koskeviin kysymyksiin

Tukku-ja vähittäiskaupan yritykset voivat yhtä lailla tehostaa asiakaspalvelua WhatsAppilla:

  • Käsittele palautuspyyntöjä, tilausten päivityksiä ja muutoksia.
  • Toimita asiakkaille lisätietoja automaattisten valikoiden avulla. 
  • Viesti tilausten muutoksista ja toimitusten viivästyksistä asiakkaille. 
  • Lähetä osto-ja tilauskuitit, toimitusilmoitukset ja toimitusten seurannan tiedot suoraan asiakkaan taskuun. 

WhatsApp logistiikassa

WhatsApp helpottaa asiakaspalvelua logistiikassa, missä toimitusvolyymit ovat suuria ja asiakaspalvelun automaatio on välttämätön:

  • Tiedota toimitusten aikatauluista, tilausmuutoksista ja viivästyksistä
  • Anna asiakkaille mahdollisuus seurata ja paikantaa toimituksia reaaliajassa
  • Vahvista automaattisesti ostot, toimitukset, ALVit ja tullimaksut

WhatsApp pankkipalveluissa

WhatsAppin välityksellä pankkiasiantuntijan ja asiakkaan välillä hoituu yleiset pankkiasioihin liittyvät keskustelut ja esimerkiksi tapaamisajan sopiminen. 

Lisäksi WhatsApp säästää pankkiasiantuntijoiden aikaa ja lähettää automaattisesti:

  • Vastaukset tiedusteluihin: tiliotteet, lainasaldot, luottolimiitit, kadonneet ja varastetut luottokortit
  • Ilmoitukset: epäsäännölliset tai epäilyttävät luottokorttitapahtumat, veloitetut maksut, luottorajan saavuttaminen, vahva tunnistautuminen, pankkitapahtumat, tapaamismuistutukset, sopimusmuutokset.

WhatsApp puhelin-ja verkko-operaattoreille

Tele-ja verkko-operaattoreiden asiakaspalvelussa WhatsApp helpottaa rutiinikysymyksiin vastaamista ja lähettää automaattisesti:

  • Vastaukset kyselyihin: tilin saldo, puhelin-tai verkkoliittymäsopimukset sekä niiden päivittäminen tai muuttaminen.
  • Ilmoitukset: maksuviivästykset, kaksivaiheinen tunnistus. 
  • Osto-ja tilausvahvistukset: tapaamismuistutukset, matkapuhelintilauksen vahvistus.

WhatsApp yhdistyksille

Yhdistykset voivat lähettää WhatsAppilla mm. 

  • Jäsenyyspäivitykset ja -muutokset
  • Lahjoituskohdekyselyt
  • Kuitit ja muistutukset lahjoituksista ja jäsenmaksuista

Toimialasta riippumatta asiakkaalle relevantti ja oikea-aikainen WhatsApp-viestintä helpottaa asiakkaan elämää ja yrityksen arkea:

personoidut WhatsApp-viestit lähtevät asiakkaalle juuri silloin, kun asiakas niitä tarvitsee, sisältävät vain tarpeellisen tiedon ja ohjaavat asiakasta selkeästi eteenpäin. 

Jos haluat kysyä lisää WhatsAppista, autamme mielellämme!

Aiheeseen liittyvät artikkelit